Icon
Icon
Icon
Icon
Icon
Icon

~Teratak I-City~

Monday, March 14, 2011

Lelaki kena asma lihat foto kekasih di facebook

3/14/2011 11:03:00 PM
0 comments


LONDON: Sekumpulan doktor Itali memberi amaran rangkaian web sosial, Facebook juga boleh memberi kesan buruk kepada penghidap asma.

Gennaro D’Amato dan rakannya merawat seorang remaja berusia 18 tahun yang diserang asma ketika memasuki akaun Facebook dan terkejut apabila melihat ramai lelaki yang menjadi rakan bekas teman wanitanya.

Lelaki terbabit mengambil dua jenis ubat sedut steroid beberapa kali sehari untuk mengawal asmanya. Tetapi apabila teman wanitanya meninggalkan beliau dan enggan menerimanya sebagai rakan dalam Facebook, keadaan beliau semakin teruk.

Dengan menggunakan nama samaran, lelaki terbabit diterima semula dalam senarai rakan bekas teman wanitanya melalui halaman rangkaian sosial terbabit. Tetapi, beliau tambah tertekan apabila melihat akaun Facebook teman wanitanya yang mempunyai terlalu ramai rakan lelaki baru.

“Melihat keadaan itu menyebabkan beliau mengalami sesak nafas sebaik saja membaca profil bekas teman wanitanya,” tulis D’ Amato dan rakannya dari Hospital Pakar Tinggi A Cardarelli di Naples, Itali.

Ibu remaja terbabit bimbangkan kesihatan anaknya mengukur kadar pernafasan anaknya sebelum dan selepas aktiviti Facebook yang menunjukkan 20 peratus perbezaan. 

Selepas menemui seorang doktor remaja terbabit memutuskan untuk tidak lagi memasuki Facebook. Ia menghentikan serangan asma yang dialaminya.

D’Amato dan rakannya menyifatkan rangkaian sosial berkenaan boleh mencetuskan tekanan psikologi dan serangan bagi kes pesakit asma yang tertekan apabila melihat perkara tidak disukai mereka di rangkaian sosial itu. – AP

If You Enjoyed This Post Please Take a Second To Share It.

Stay Connected With Free Updates

Subscribe via Email

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...