Icon
Icon
Icon
Icon
Icon
Icon

~Teratak I-City~

Wednesday, August 31, 2011

Dibunuh lepas solat

8/31/2011 11:49:00 PM
0 comments


JOS (Nigeria): Sekumpulan remaja bersenjata di bandar bergolak ini menyerang dan membunuh sebahagian penduduk Islam yang menunaikan solat di sebuah masjid. Penyerang berkenaan turut membakar kereta mangsa, kata saksi dan tentera.
Jos yang terletak di antara wilayah utara yang majoriti penduduknya beragama Islam dengan kawasan penduduk Kristian di selatan, sering tegang kerana sengketa etnik dan agama.

Jika keganasan bertambah buruk atau mencetuskan serangan balas, ia pasti mewujudkan satu lagi masalah besar kepada kerajaan Presiden Goodluck Jonathan memandangkan pasukan keselamatan negara itu sudah terikat dengan tugas menghadapi serangan harian satu lagi puak Islam di timur laut negara itu.
Kumpulan terbabit mendakwa bertanggungjawab terhadap serangan Jumaat lalu ke atas pejabat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di Abuja yang meragut 23 nyawa.

“Penduduk Islam itu pergi ke masjid untuk menunaikan solat. Tetapi selepas menunaikan ibadah itu, mereka dikepung oleh remaja di kawasan berkenaan,” kata pemerintah pasukan khas tentera di Jos, Brigadier Jeneral Hassan Umaru.

“Mereka membakar beberapa kereta. Jumlah yang mati dibunuh belum diketahui. Kami masih meneliti sumber daripada hospital tempatan,” kata Hassan. Saksi berkata, remaja Kristian itu menyekat jalan raya dan menyerang penduduk Islam. Sebahagian mangsa mati, Seorang saksi Reuters berkata, dia melihat beberapa mayat bergelimpangan.

Menurut Umaru, remaja berkenaan sudah ditangkap.

Penduduk Islam Nigeria hampir sama banyak dengan penganut Kristian.
Lebih 200 kumpulan etnik tinggal berhampiran satu sama lain di negara itu.

Meskipun secara umumnya aman, Nigeria sering menyaksikan keganasan antara agama.

Sekurang-kurangnya 80 orang mati dalam keganasan antara remaja Islam dan Kristian pada 24 Disember lalu. - Reuters

Sumber : http://www.hmetro.com.my

If You Enjoyed This Post Please Take a Second To Share It.

Stay Connected With Free Updates

Subscribe via Email

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...