Icon
Icon
Icon
Icon
Icon
Icon

~Teratak I-City~

Tuesday, September 6, 2011

Fakta Hari Raya Aidlifitri

9/06/2011 09:05:00 PM
0 comments



- Pada hari raya pertama, kedua dan ketiga, purata kalori harian yang diambik oleh seorang lelaki adalah 8450 kcal dan seorang wanita 6700 kcal, iaitu 5 kali ganda jumlah kalori harian maksimum yang disyorkan.

- Perpindahan bakteria yang diakibatkan oleh persalaman berlebihan antara ahli keluarga dan kenalan adalah salah satu punca peningkatan penyakit seperti influenza, bronkitis dan demam denggi pada musim perayaan.

- 3% daripada lelaki Muslim di Malaysia jatuh muflis setiap tahun kerana tidak dapat membayar wang pinjaman bank yang digunakan sebagai duit raya untuk kaum keluarga.

- Disebabkan permintaan terhadap ayam, lembu dan kambing meningkat sekitar bulan Syawal, para pengeluar terpaksa mengimport 30% bekalan dari negara-negara seperti Kemboja, Vietnam dan Sri Lanka, dan haiwan-haiwan di negara-negara tersebut biasanya tak menepati piawaian vaksin antarabangsa. Haiwan-haiwan tersebut juga berkemungkinan tidak disembelih menurut rukun Islam.

- Kes kebakaran meningkat sebanyak 54% pada musim perayaan akibat penggunaan pelita dan bunga api serta lampu lip-lap, terutama di kawasan perkampungan yang berumah kayu. Di kawasan Batu Gajah, Perak, terdapat 43 kes kebakaran dalam bulan Ramadhan tahun ini, iaitu rekod terburuk dalam tempoh 73 tahun kewujudan Briged Bomba Batu Gajah.

- Pengeluar kasut biasanya mula menambah kuota pengeluaran kasut selepas hari raya (dan bukan sebelum) kerana kes kehilangan kasut raya yang bertambah setiap tahun. Jika anda perhatikan, biasanya kasut dijual dengan harga lebih murah bermula hari kelima Syawal kerana bilangan pengeluaran yang meningkat, sejajar dengan peningkatan kadar kehilangan kasut raya.

- Kematian yang berpunca dari konsumsi ayam pencen yang terlampau tua meningkat setiap tahun. Ketika membeli ayam pencen untuk dibuat rendang, pastikan bahagian dada ayam tersebut tidak terdapat tompok-tompok hijau yang menandakan ayam tersebut terlampau tua dan memiliki darah bertoksik (akibat atropi ekstrim). Kes pendarahan usus akibat ayam pencen terlebih usia juga dilaporkan meningkat sebanyak 12% di kawasan Semenanjung Malaysia.

- Molekul remotonin yang terdapat dalam daun kelapa dan batang buluh boleh menyebabkan kemandulan di kalangan wanita, serta meningkatkan potensi menghidap Alzheimer di kalangan lelaki. Oleh itu kita digalakkan mengurangkan penggunaan bahan-bahan ini untuk membuat lemang dan ketupat.



- Pada hari raya, 60% anggota polis bercuti, sistem kawalan keselamatan di taman-taman perumahan digantung sementara dan 35% rumah di bandar dibiar kosong akibat penghuni yang pulang ke kampung halaman. Ini menyebabkan kes rompakan, kecurian kereta, pecah rumah dan rogol meningkat secara mendadak di musim perayaan kerana sistem keselamatan seluruh Malaysia menjadi lemah menjelang Syawal.

- Amalan rumah terbuka merupakan tradisi agama Jehovah dan ada pendapat mengatakan bahawa amalan ini bertentangan dengan tuntutan syariah, seperti juga amalan bersanding, berinai dan bertunang. Pun begitu, amalan ini masih diteruskan secara berleluasa di kalangan masyarakat Melayu.

-Harga ayam di tesco mahupun di jusco naik harga pada hari raya walhal harga ayam di tesco dan jusco pada hari raya cina tak naik pun harga .sebab pihak tesco dan jusco naikkan harga daging lain .

Sumber : http://www.kyrul.com/fakta-hari-raya-aidlifitri/

If You Enjoyed This Post Please Take a Second To Share It.

Stay Connected With Free Updates

Subscribe via Email
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...