Icon
Icon
Icon
Icon
Icon
Icon

~Teratak I-City~

Thursday, September 1, 2011

Masjid Hassan II, Casablanca, Maghribi: Seolah-olah sujud atas air

9/01/2011 12:04:00 AM
0 comments


TINGGI....menara Masjid Hassan II tertinggi di dunia iaitu dengan ketinggian 210 meter.
TINGGI....menara Masjid Hassan II tertinggi di dunia iaitu dengan ketinggian 210 meter.
MASJID Hassan II adalah masjid terbesar di Maghribi dan masjid kelima terbesar di dunia selepas Masjidil Haram di Makkah, Masjid Nabawi di Madinah, Masjid Muhammad Ali Pasha atau Masjid Alabaster di Kaherah dan Masjid Istiqlal di Jakarta, Indonesia.
Masjid Hassan II terdiri daripada lima elemen utama iaitu ruang masjid yang menggabung�kan sebuah dewan sembahyang, kawasan mengambil wuduk, mandian air panas dan bilik mesyuarat serta bilik orang kenamaan.
  

Rekaan masjid berkenaan dibuat Michel Pinseau, seorang arkitek dari Perancis manakala binaan masjid ini pula disiapkan syarikat Bouygues, sebuah kumpulan industri dari negara yang sama.

Pembinaan masjid ini dimulakan pada 12 Julai 1986 dan dirasmikan pada malam peringatan Maulid Nabi iaitu 11 Rabiulawal 1414 Hijrah bersamaan 30 Ogos 1993.


Masjid Hassan II mempunyai pengaruh Moor yang kuat dan seni bina masjid ini seakan-akan sama dengan seni bina di istana Alhambra dan Masjid Cordoba di Sepanyol.

Semua bahan yang digunakan untuk menyiapkan masjid berkenaan seperti marmar, granit, kayu dan bahan lain diambil dari seluruh pelosok Maghribi.

Kecuali tiang granit putih dan lampu kristal yang didatangkan khas dari Itali, lebih 30,000 juruteknik, tukang batu dan tukang kraf bekerja selama 50 juta jam sepanjang tujuh tahun tempoh pembinaannya.

Masjid ini dibina di atas Lautan Atlantik atas permintaan Raja Hassan II, sebahagian daripada lantai ruang utama masjid terbabit dibuat daripada kaca.

Menariknya, apabila jemaah bersolat di atasnya mereka akan berasa seolah-olah sedang sujud di atas permukaan air. Keistimewaan lain yang terdapat pada Masjid Hassan II ialah di bahagian menaranya.

Menara Masjid Hassan II mempunyai menara masjid tertinggi di dunia dengan ketinggian 210 meter (689 kaki). Manakala menara masjid kedua tertinggi di dunia pula terletak di bandar raya Shah Alam iaitu menara Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah dengan ketinggian 142.3 meter (460 kaki).

Ciri lain mengenai masjid berkenaan ialah ia dibina dengan teknologi mampu menahan gempa bumi. Lantainya dilengkapi pemanas agar pengunjung yang datang pada musim sejuk berasa selesa ketika menunaikan solat di dalamnya.

Pintu masjid yang besar dan atap yang boleh dibuka dan ditutup pula digerakkan dengan tenaga elektrik. Keluasan Masjid Hassan II mampu menampung 25,000 jemaah dalam satu masa.

Manakala sekitar masjid pula mampu menampung 80,000 jemaah dan keseluruhan bilangan jemaah yang mampu ditampung dalam satu-satu masa boleh mencecah 105,000 orang.





 

If You Enjoyed This Post Please Take a Second To Share It.

Stay Connected With Free Updates

Subscribe via Email

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...